-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15426 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

نفقه و تأمين زندگي پدر و مادر بر عهده كيست و آيا رضايت شوهر دختر درنفقه دادن به پدر شرط است؟
نفقه و تأمين زندگي پدر و مادر فقير بر فرزندان متمكن (چه پسر و چه دختر) واجب است و بايد به طور مساوي در اين امر شركت نمايند، بنابراين مادر تهيدستي كه داراي دو فرزند يكي پسر و ديگري دختر است، نفقه و تأمين زندگي او بر آن دو به طور يكسان واجب است و اگر يكي از اين امر سرپيچي نمود از ديگري ساقط نمي شود، اين حقي است كه خداوند بر گردن فرزندان نهاده است واگر آنان از اين امر خودداري ورزند حاكم شرع مي تواند آنها را مجبور نمايند. اين حكم فقهي و حقوقي نفقه است. اما مسأله احترام و نيكي به پدر و مادر كه نگهداري آنان نيز از اين قبيل به شمار مي آيد، تنها يك واجب الهي به شمار مي آيد و حاكم نمي تواند فرزندان را مجبور به احسان و نگهداري پدر و مادر نمايد، بنابراين اگر مثلاً دختر با توافق و رضايت شوهر به نگهداري مادر اقدام نمايند، خير و بركت همراه با بهشت برين نصيب آنان خواهد شد و اگر شوهر موافق ننمود، تكليف از دختر ساقط است و مي تواند مادر را در آسايشگاه سالمندان نگهداري نمايد (در صورتي كه پسر خودداري كند) ولي همان گونه كه ذكر شد، حق تأمين زندگي و تهيه خوراك، پوشاك از آنان ساقط نمي شود وبايد پسر ودختر هزينه آسايشگاه را بر عهده گيرند واگر پسر سرپيچي نمايد، دختر مي تواند شكايت نمايد و حاكم شرع پسر را مجبور به دادن نفقه نمايد. به هر حال تأمين زندگي مادر بر دوش پسر ودختر به طور يكسان مي باشد واگر خانه مربوط به داماد است و از بودن مادر در خانه ناراضي است دختر نمي تواند از مادر خود در خانه شوهر نگهداري كند، {V(تحريرالوسيله، امام خميني، ج 2، باب نفقه الاقارب)V}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.